AAIA / NTRCTC

Projekt AAIA / NTRCTC je průnikem audiovizuální performance s fyzickým divadlem. Odkazuje na nejnehostinnější části světa a člověka, který je jimi fascinován. A také o člověku, který se v nich cítí více doma než ve zbytku společnosti. Je o nutnosti překonat strach z nepohodlí a změny. Představení využívá estetiku polárních míst a zavede nás do černé vody a bílé tmy, do prostředí spojeném s geografickými podmínkami Antarktidy. Ke zkušenosti jak lidské samoty, tak neoddělitelnosti od ostatních lidí a světa. Možnost velké míry individualismu, ale přesto nemožnosti pozbýt závislé existence, se skrývá i v názvu projektu. Shluk písmen AAIA /NTRCTC vznikl oddělením souhlásek a samohlásek slova Antarctica. 

Ve výzkumné fázi projektu jsme sbírali materiál v rozhovorech s antarktickými vědci z Ameriky, Kanady a České republiky, kteří se zabývají polárními oblastmi a otázkami životního prostředí. Vizuální a zvuková stránka představení částečně vychází z poznatků, které vzešly z jejich poznatků, často uložených v archivech bez přístupu veřejnosti a bez možnosti dalšího využití.

Michal Kindernay v kombinaci těchto a vlastních materiálů, nahrávek evironmentálně významných lokalit ze svého autorského archivu, vytvořil zvukovou vrstvu představení.

Fyzický materiál vznikal studiem charakteru práce polárníků v nehostinném terénu polárních oblastí. Ten se propsali i do výtvarného řešení scénografie a kostýmů Anny Chrtkové.

Vzhledem k tomu, že Antarktida je poslední skutečnou rozlehlou a mizející divočinou na Zemi, věnovali jsme se otázce množství použité divadelní techniky a energie. Snažili eliminovat a pracovat minimalisticky.

Dalšími zdroji inspirace pro nás byla kniha inuitské umělkyně Tanyi Tagaq Split tooth a kniha bioložky, historičky a feministky Donny Haraway Stay with the Trouble. Tanya Tagaq ve Split Tooth prochází hranicemi mezi přirozeným a nadpřirozeným, realitou a fantazií, přítomností a minulostí, lidmi a dalšími přírodními entitami světa. Donna Haraway popisuje naši dobu jako epochu, ve které je lidské a nelidské nerozlučně chapadlovitě propojeno. V poslední části knihy Donna rozvíjí myšlenky o nutnosti změnit se a splynout s jinými organismy a převzít jejich vlastnosti a schopnosti, aby přežila a přizpůsobila se novým podmínkám světa.

Co se stane s vědomím člověka, když ho přesuneme do krajiny s extrémními životními podmínkami?
Co se stane s významem slov oligarchů, když je s pultíkem přesuneme na tající výčnělek ledovce?
Jak se změní vnímání rozložení světa, když zažitý pohled na něj změníme a do jeho středu umístíme jižní pól?
Kolik ještě kostek ledu se rozpustí v mořském koktejlu uhlobaronů, než koupí poslední povolenku na provoz fosilních elektráren?
Jak se tváří tučňák na fotce japonského turisty?


* Představení je v angličtině. K dispozici jsou přepisy textů v angličtině.

Koncept, perfomerka: Micha Ela Dašková
Koncept, obraz, zvuk, performer: Michal Kindernay
Choreografická a režijní spolupráce: Cecile da Costa
Scénografie a kostýmy: Anna Chrtková
Light design a technická podpora: Filip Horn
Vizualní a grafický design: Darja Lukjanenko¨

Dramaturgická konzultace: Otto Kauppinen, Petr Dlouhý

Odborné konzultace:  Marie Šabacká (bioložka polárních oblastí), Tereza Jarníková (oceánografka)

Produkce: Micha Ela Dašková a Trikular z.s.
Délka: 60-70 minut

V médiích:
Taneční aktuality: AAIA / NTRCTC - O tání a zmaru (Jana Bohutínská)

Představení vzniklo v koprodukci Trikular z.s. a Studia ALTA.
Projekt podpořili: Studio ALTA, TJ Sokol Smíchov I., Komunitní prostor Smíchov, Státní fond kultury ČR, TJ Sokol, Nová síť z. s., Ministerstvo kultury ČR, Fondů EHP, Co.labs a ART RE USE.

Představení můžete také podpořit darem na účet:
2902036298 / 2010


© 2020 Jaroslav Dvořák. Václavské náměstí 1, Praha, 110 00
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky